Zagadnienie znaków towarowych jest szerokie, a sama rejestracja jest tylko częścią procesu skutecznej ochrony znaku. Podmioty rejestrujące znaki znają te procesy – im dedykujemy swoją ofertę (przejdź do oferty ), natomiast osobom, które z zagadnieniem rejestracji spotykają się po raz pierwszy poniżej przekazujemy skrótowe informacje.
Kompleksowa obsługa związana z rejestracją i ochroną znaków towarowych.
Badamy zdolność rejestrową, utrzymujemy prawa wyłączne, prowadzimy sprawy cywilne i karne oraz sprawy sporne przed urzędami. Pełną ofertę znajdziecie Państwo na stronie Znaki Towarowe
Co właściwie daje nam rejestracja znaku towarowego
Podstawową funkcją znaku towarowego jest funkcja oznaczenia towaru i/lub usługi – umożliwia odróżnienie danych towarów/usług od towarów/usług tego samego rodzaju innych przedsiębiorców. Znak towarowy ma bowiem za zadanie wskazać pochodzenie towaru od określonego przedsiębiorcy. Dzięki temu podmiot uzyskujący prawo do znaku towarowego nabywa narzędzie do budowania marki wśród swoich klientów. Zastrzeżenie logo i znaków graficznych pozwala chronić identyfikację wizualną firmy, poprawia jej wiarygodność wśród kontrahentów i pozwala na stabilne planowanie inwestycji rozwoju.
Przede wszystkim jednak, rejestracja znaku towarowego daje uprawnionemu wyłączne prawo używania tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym terytorium. Prawo do używania znaku towarowego polega na umieszczaniu tego znaku swoich produktach lub na ich opakowaniach oraz wprowadzanie ich do obrotu właśnie pod tym znakiem towarowym. Prawo do używania znaku towarowego polega również na umieszczaniu tego znaku towarowego na wszelkich dokumentach związanych z tymi towarami lub usługami oraz na posługiwaniu się znakiem towarowym w celach reklamowych. Dzięki zastrzeżeniu znaku towarowego uzyskujesz do niego prawo oraz urzędowe poświadczenie, że jesteś jego właścicielem.
Zastrzeżenie nazwy firmy może ograniczać działania konkurencji w naszej branży. Jako przykład wskazać można kazus firmy Apple, która chroniąc swoją nazwę w zakresie technologii cyfrowych przyczyniła się do upadku polskiej strony internetowej app.pl. Choć jest to sytuacja dotycząca znaku towarowego renomowanego pokazuje, że ochrona jest skuteczna.
Kolejną funkcją znaku towarowego jest funkcja reklamowa. Nakłania on konsumentów do zakupu towaru lub usługi, które są nim opatrzone. Szczególnie jasno widać to w przypadku znaków renomowanych, kiedy to sam znak towarowy nałożony na towar zwiększa jego wartość.
Rejestracja znaku towarowego pozwala zabezpieczyć domeny internetowe i hasła reklamowe. Zarówno domena internetowa jak i slogan reklamowy może być zarejestrowanym znakiem towarowym. Ochrona jest uzasadniona w przypadku szerokiej ochrony marki, szczególnie gdy zamierzamy licencjonować produkty, albo na uruchomić franczyzę. Prawa majątkowe same w sobie mogą być przedmiotem obrotu . Dzięki temu można na przykład sprzedać markę.
Zarejestrowane znaki towarowe na produktach, czy nazwy marek pozwalają blokować wyświetlanie się konkurencyjnych reklam w Internecie. Jeżeli nazwa nie jest zastrzeżona konkurencja może jej użyć aby emitować swoje reklamy. Przykładowo, wpisując w wyszukiwarkę Google nazwę swojej firmy zobaczycie Państwo reklamy konkurencji.
Samo zgłoszenie tego incydentu nie naprawi sytuacji – korporacja Google poprze nas tylko wówczas, gdy przedstawimy im prawa do znaku towarowego.
Jak dokonać rejestracji znaku towarowego
Pierwszym pytaniem odnośnie rejestracji znaku będzie ocena czy wybrany znak można zarejestrować?
Z powyższych względów procedurę rejestracji rozpoczynamy od badania zdolności rejestrowej znaków towarowych. Przepisy prawa własności przemysłowej stanowią, że nie każdy znak można zarejestrować. Przyczyny są zróżnicowane:
- Znak towarowy składa wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności (art. 1291 ust. 1 pkt 2-4 p.w.p.).
- Znak towarowy składa się wyłącznie z elementów, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych.
Brak jest ustawowej definicji zdolności odróżniającej znaku towarowego. Analizując ją należy rozważyć po pierwsze, czy oznaczenie w ogóle nadaje się do pełnienia funkcji znaku towarowego (in abstracto), a po drugie, czy oznaczenie nadaje się do pełnienia funkcji znaku towarowego dla konkretnych towarów (in concreto) (zob. wyrok Sądu Najwyższego z 4 grudnia 2002 r., III RN 218/01).
Co należy sprawdzić przed zgłoszeniem znaku towarowego
Nowy system rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych przyspieszył całą procedurę rejestracji znaków, ale też jest bardziej wymagający. Przede wszystkim warto sprawdzić, czy w krajowych i międzynarodowych bazach znaków towarowych nie zgłoszono już identycznego lub podobnego znaku dla towarów lub usług identycznych lub podobnych. Każdy podmiot którego zgłoszony lub chroniony, wcześniejszy znak towarowy jest podobny może wnieść sprzeciw przed rejestracją podobnego znaku. Co ważniejsze takie poszukiwanie pozwala wykryć chronione podobne znaki towarowe których właściciele mogą występować z roszczeniami w przypadku naruszenia tych praw na rynku.
Dalszymi krokami w procedurze rejestracji jest opracowanie dokumentacji zgłoszeniowej, wniesienie podania o udzielenie prawa ochronnego oraz uiszczenia wymaganych opłat. Po badaniach wstępnych obejmujących m. in. wykaz towarów i usług, Urząd Patentowy prowadzi badania merytoryczne w zakresie zdolności odróżniającej znaku towarowego. Najważniejsze jest bowiem ustalenie, czy zgłoszony znak może być zarejestrowany jako znak towarowy.
Cała procedura zastrzeżenia znaku towarowego zajmuje od 5 do ponad 12 miesięcy. Na ten temat piszemy dokładniej pod wskazanym odnośnikiem.
Rejestracja znaku towarowego przez rzecznika patentowego
Nasze usługi składają się na:
- pomoc w wyborze postaci znaku towarowego oraz wyborze formy ochrony,
- dokładne zbadanie zdolności rejestrowej – zarówno w bazach krajowych, jak i międzynarodowych,
- przygotowanie opinii dotyczącej zdolności rejestrowej znaków towarowych,
- rejestrację znaków towarowych w odpowiednich urzędach (krajowych i międzynarodowych),
- utrzymywanie w mocy praw wyłącznych i ewentualne ich przeniesienie,
- aktualizowanie rejestrów.
Oprócz tego świadczymy usługi związane ze sporządzaniem umów, w tym umów licencyjnych i regulaminów wykorzystywania znaków. Prowadzimy także sprawy sporne przed Urzędem Patentowym RP, sądami administracyjnymi, przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante, oraz przed Unijnym Sądem d/s Znaków Towarowych i Wzorów i Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Również prowadzimy procesy cywilne i karne związane z naruszeniem praw do znaków towarowych.
Zapraszamy do kontaktu. Po krótkiej rozmowie będziemy w stanie wskazać Państwu kierunek działania. tel. +48 58 345 76 32, traset@traset.pl
poruszane zagadnienia: