Ochroną znaków towarowych zajmujemy się od ponad 25 lat. W tym czasie utwierdziliśmy się w przekonaniu, że ochrona marek, nazw własnych, czy produktów nigdy jeszcze nie była tak ważna. To stwierdzenie dopełnia fakt, że komunikacja staje się coraz bardziej ikoniczna i często o dobrej jakości wyrobu świadczy marka – czyli znak towarowy na opakowaniu produktu. W tym tekście chcemy krótko omówić najważniejsze korzyści płynące z ochrony znaków towarowych, a także wymienić zagrożenia dla niechronionych towarów lub usług.
Jeśli poszukujesz pomocy w zakresie ochrony znaków towarowych skontaktuj się z nami.
Uzyskując prawo ochronne na znak towarowy uzyskujemy monopol na wykorzystywanie znaku zawodowo lub zarobkowo. Ochrona dotyczy całego kraju i trwa 10 lat. Po tym czasie można ją przedłużyć na kolejny 10-letni okres. Odpowiednie przedłużenie ochrony pozwala na nieograniczone czasowo korzystanie z udogodnień zastrzeżenia znaku i tak na przykład COCA-COLA chroni swój znak towarowy od 1926 r.
Warto podkreślić, że ochrona znaku towarowego ma charakter terytorialny, to znaczy, że gdy zastrzeżony zostanie znak na terenie Polski, to firmy zagraniczne mogą używać go na terenie innych krajów. Dopiero gdy pojawią się w Polsce będziemy mogli wysunąć odpowiednie roszczenia.
Analogicznie, jeśli zamierzamy działać w Europie konieczne będzie zastrzeżenie znaku na terenie Unii Europejskiej. Globalne zastrzeżenie międzynarodowe wymaga jeszcze szerszych starań.
Zaznaczmy, że bez zastrzeżenia znaku towarowego ochrona jest bardzo trudna. Przykładem może być marka, nazwa firmy, albo logo. To najczęstsze znaki, o które prowadzone są spory. Niestety samo zarejestrowanie firmy w CEIDG lub KRS nie gwarantują prawa wyłącznego. Jedynym skutecznym sposobem jest zarejestrowanie tych znaków towarowych w odpowiednich branżach / dziedzinach prowadzenia działalności. Wtedy w przypadku sporu wystarczy przedłożyć sędziemu jedynie świadectwo rejestracji znaku. Jeśli znak nie jest chroniony udowodnienie będzie wymagało wielu dowodów, a i tak nie będziemy mieli pewności, jakie argumenty zastosuje druga strona.
Marki są dla przedsiębiorców jednym z najważniejszych rodzajów znaków towarowych. Rejestruje się je głównie po to, by uzyskać wyłączne prawo własności. Na rynku znane są historie próby kradzieży marki przez rejestrowanie znaku towarowego, albo przeniesienia własności na wspólnika, który de facto zakłada konkurencyjną działalność pod tą samą nazwą.
Ochrona znaków towarowych pozwala kontrolować działania partnerów handlowych i licencjobiorców
Rozszerzenie działalności wiąże się ze zbudowaniem modelu licencyjnego. Umożliwia to innym firmom korzystać z naszej marki, rozwiązań i procedur za naszą zgodą. Jest to sytuacja typu win-win, bo obie strony zarabiają. Na tego typu rozwiązaniach opierają się sieci sklepów Żabka, Groszek, Stokrotka, kioski Kolporter, sklepy odzieżowe Tom Tailor, Włóczanka, apteki Dbam o Zdrowie i wielu, wielu innych.
Licencje znajdują szerokie wykorzystanie w przemyśle gier i filmów. Przykładem będzie chociażby seria gier z uniwersum wiedźmina, czy serial na Netflixie.
Warto podkreślić, że umowy licencyjne są bardzo wrażliwym tworem i powinny być spisane z korzyścią dla obu stron. Jeśli licencja będzie nieatrakcyjna po prostu nikt jej od nas nie wykupi.
Aby uzyskać znak zastrzeżenia R (®) należy zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym
Warto podkreślić, że jest to uprawomocnione i bezpodstawne używanie znaku R-ki jest nielegalne.
Proszę też pamiętać, że tym znakiem można posługiwać się dopiero po prawidłowym zarejestrowaniu znaku, a nie już po złożeniu wniosku rejestracyjnego.
Zapraszamy do kontaktu odnośnie możliwości ochrony znaków towarowych
Zajmujemy się również sporządzeniem umów w zakresie wykorzystywania znaków towarowych. Pełen zakres oferty przedstawiamy w zakładce Znaki towarowe.
Nasza kancelaria patentowa ma siedzibę w Gdańsku, lecz działamy na terenie kraju oraz w obszarze międzynarodowym.
# znak towarowy ochrona